Ujian itu Nikmat

2/08/2013 06:21:00 pm



Dalam hidup ini, setiap insan pasti diuji. Tak kira diwaktu dia senang atau susah. Kalau senang pun Allah uji, kalau susah pon Allah uji . Ingat kalau kita senang ,kita tak diuji ka ? Sebenarnya Allah nak uji masa hidup senang tu kita ni lupa Allah tak ? Lupa pada agama-Nya tak? Lupa asal usul kita tak ? Kalau uji kita kita dengan kesusahan hidup,Allah nak tengok kita ni boleh bersabar ka tak ? Boleh redho ka tak ? Kalau diuji kita kena terima, dan redho . Bukan merungut dan tidak berusaha untuk menghadapinya . Macam aku , selalu jugak diuji. Diuji ngan kesusahan ,yang diuji dengan kesenangan aku tak perasan sangat . Manusia,normal lar tuh . Semakin dewasa, semakin banyak amanah yang kena tanggung. Normal kan? Kat asrama dengan masalah kat asramanya ,kat sekolah dengan masalah kat sekolahnya,kat rumah ngan masalah kat rumahnya.




Ni baru balik rumah memory card handphone aku hilang . Dok mana tak tau .Ari tu buang lupa nk bubuh balik. Salah sendiri . -.-“ Dah lar gambar-gambar hensem aku  semua dok lam tu . *pulun* hahaha . Kawan-kawan aku banyak dok tegur.


“Hang aku tengok,macam tak pernah ada masalah ja aku tengok. Happy-go-lucky sentiasa.Dok gila-gila camtu ja “


Ramai gak lar yang tegur . Aku senyum ja *acece ! senyum bajet laki macho * haha . Jenuh nak cerita semua kat hampa . Aku tak suka dok heboh-heboh masalah aku,satgi lagi buat aku kusut . Kita masalah kita jangan campur ngan benda lain . Professional lar sikit ! ßmacam orang yang dah kerja ja .”professional lar sgt”

Fikir Sebentar :



KENAPA AKU DIUJI ?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagi kamu,Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
Surah Al-Baqarah ayat 216


KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?

“Allah tidak membebani seseorang  itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
Surah Al-Baqarah ayat 286



                                                  

Tension ?

“Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya,jika  kamu orang-orang yang beriman.”
Surah Al-Imran ayat 139

 

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?

“Wahai orang-orang beriman ! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran  musuh,di medan perjuangan),dan bersedialah(dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
Surah Al-Imran ayat 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusuk”
Surah Al-Baqarah ayat 45

 

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI ?

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mu’min ,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.”
Surah At-Taubah  ayat  111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?

“Cukup Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya . Hanya kepada-Nya aku bertawakal .”
Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGIIIII !!!!!!

“…….. dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan Orang Kafir.”
Surah Yusuf ayat 12





UJIAN ITU IALAH NIKMAT DARI-NYA..

 

#Rasa cam nak cakap pasal ni ja untuk oral  BI minggu depan. :D

You Might Also Like

2 comments

  1. Ujian itu nikmat . Maka dengan itu , bersyukurlah orang-orang yang diuji . *ayat untuk diri sendiri .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ya ! nasihat untuk semua ^.^

      Delete

Everything Happen For A reason